Bättre sits

Just sitsen är något som en ryttare måste ha rätt för att kunna ge hästen rätt hjälper för att kunna utför en bra ritt. Man kan säga att sitsen är ryttarens instrument för att få hästen att göra det man vill. Det gäller att sitsen är avspänd, koordinerad och följsam på samma gång, något som inte är det lättaste att göra i praktiken.

RidningFör att kunna träna sin häst på bästa sätt, få en att bygga muskler på rätt ställen och gå i en god form krävs det väldigt mycket av ryttaren. Sitter ryttaren snett eller lutar sig för mycket framåt exempelvis kompenserar hästen det och blir då sned i sin muskulatur. I en artikel från hippson.se står det att om en ryttare vägen 60 kilo och bara sitter 1 centimeter snett åt något håll blir det hela 6 kilo tyngre vikt för hästen att bära på den sidan.

Träna på sidan om hästryggen…

För att få en bra sits och använda hjälperna på rätt sätt vid ridning krävs det en del träning även på sidan om hästryggen. Basen i ryttarens sits är bäckenet och det är med bäckenet vi gör de olika hjälperna till hästen. Därför gäller det att träna upp bäckenet så att det blir starkt och stadigt. Det gäller också att stretcha bäckenet för att bli smidig och följsam i hästens rörelser. Ett bra sätt att stretcha denna del är att stretcha höftböjaren, då kommer man åt på precis rätt ställe.

pilates

En annan viktig komponent i sitsen är bålen. Det gäller att bygga muskler för att få en stark bålmuskulatur så man orkar hålla en upprätt och rak sits i sadeln. Något som förespråkas för ryttare är att träna pilates. I Svenska ridsportförbundets medlemstidning ”Häst och ryttarefinns en artikel med bra träningstips från just pilates och hur de inverkar på sitsen. Träningen är enkel att göra hemma och det enda som behövs är att införskaffa en bra pilatesboll. Ett tips är denna från gymkompaniet.se, den finns i olika diameter, från 45 till 75 diamter vilket gör att du kan köpa en just efter din längd.

Träning i sadeln…

Förutom egen träning krävs det många timmars träning på hästryggen för att få en välbalanserad och avslappnad sits. I samma artikel som tidigare från hippson.se går det att läsa att ett bra sätt att träna sitsen är att bli longerad. Ryttaren kan då bli mer avslappnad i sin sits och bara koncentrera sig på just sitsen. Rid gärna utan stigbyglar för att komma ner djupare i sadeln och bli mer följsam till hästens rörelser. Genom att öva och öva kommer med tiden ryttaren att känna sig mer säker på hästen och bli mer följsam, för att sedan kunna rida själv på hästen med rätt sits och hjälper.